Belangrijke ranking factoren voor SEO vanaf 2015

Iedereen voor wie internet marketing van belang is, moet een goed, actueel begrip hebben van zoekmachine optimalisatie (SEO). Begrijpen hoe de zoekmachines de volgorde van websites bepalen in hun SERPs (Search Engine Ranking Pages – de zoekresultaten) is van topbelang voor wie een goed presterende website wil hebben. In dit artikel bekijken we welke ranking factoren de zoekmachines gebruiken om  die volgorde te bepalen, en hoe die factoren meer of minder belangrijk geworden zijn in 2015.

Deze factoren worden door de belangrijkste zoekmachines (Google, Yahoo en Bing) gebruikt als ze de relevantie van de zoekresultaten bepalen, en in welke volgorde ze die resultaten publiceren. Eerst bekijken we welke factoren aan belang aan het inboeten zijn. Daarna bekijken we welke factoren steeds belangrijker aan het worden zijn.

SEO is een ‘work in progress’, aangezien zoekmachines hun criteria verder en verder bijstellen. Zoekmachines hebben tot doel de meest relevante pagina’s voor een zoekterm aan te bieden, en om dit te kunnen doen passen ze dus hun algoritmes continu aan. Wij moeten dus volgen als we SEO succes willen behalen.

Bekijk ook het filmpje, waar de onnavolgbare Matt Cutts (Chief engineer Google Search) het over ditzelfde onderwerp heeft.

 

Factoren die er niet meer toe doen

Page rank

Pagina’s die een hoge page rank halen worden niet meer bevoordeeld. De belangrijkste criteria voor pagerank (leeftijd van het domein en populariteit) worden niet langer als belangrijk beschouwd, in tegenstelling tot domein authoriteit van websites

Leeftijd van het domein

Nieuwe sites worden niet meer benadeeld omdat ze nog niet lang bestaan. Hoe oud of jong ze zijn heeft immers niets te maken met hoe interessant en relevant ze zijn. Hoewel oudere sites nu nog licht bevoordeeld worden, is dit een criterium dat heel snel aan belang verliest. Binnenkort verdwijnt het helemaal.

Sociale druk

De invloed van sociale media kan de rankings van bepaalde websites overdreven beïnvloeden. De druk van die invloed droogt op, want die sociale media worden stilaan concurrenten voor de zoekmotoren, en Google is niet echt erom bekend dat het zijn algoritme laat bepalen door zijn concurrenten.

Backlinks

Ja, het aantal binnenkomende links zou belangrijk moeten zijn voor de ranking in de zoekmachines. Maar aangezien dit aantal links heel sterk kunstmatig beïnvloed kan worden, wordt het op zich onbetrouwbaar om daar rankings op te baseren. Trouwens, door het belang van de domeinleeftijd te verminderen, wordt ook het belang van de backlink bibliotheken op oudere websites (cfr. DMOZ) veel minder groot.

Factoren die er meer en meer toe doen:

Tijd op de website

Het is niet meer dan logisch dat dit steeds belangrijker wordt naarmate de zoekmachines meer belang hechten aan relevantie. De gemiddelde duur van een websitebezoek is nu eenmaal een zeer sterke indicator van hoe relevant een website is.

Bounce rate

Wie via de zoekmachines op een site terechtkomt, en daar onmiddellijk weer vertrekt, vindt duidelijk dat die site niet echt relevant is. Dat kost dus punten.

Leeftijd van de inhoud

Nieuwe, relevante inhoud zal belangrijker zijn dan oude gerecycleerde inhoud. Ja, goed blijft goed, maar nieuw en goed zal zwaarder doorwegen dan alleen maar goed. Mensen zijn op zoek naar recente informatie.

Grondige inhoud

Wie informatie zoekt, is niet geïnteresseerd in oppervlakkigheden. Ze willen grondig geïnformeerd worden, en willen al hun vragen beantwoord zien, op een begrijpelijke manier

Mobielvriendelijkheid

Meer en meer wordt er gesurfd op tablets en telefoons. Als een bezoeker daarbij op pagina’s terecht komt die niet aangepast zijn aan dit nieuwe type schermen, en dus de inhoud niet goed kan lezen, zijn snel weer weg. Websites die hun inhoud aanpassen aan deze trend zullen hun pagina’s hoger zien opklimmen in de rankings.

Neutraliteit.

Wie zoekmachines gebruikt wil niet terechtkomen op pagina’s die alleen een vooringenomen opinie geven op hun onderwerp. Mensen zijn zich heel erg bewust van het gevestigde  belang dat bepaalde inhoud heeft voor de aanbieder van die informatie. In de toekomst word de transparantie en de eerlijkheid van de informatie een belangrijke factor voor SEO.

Multimedia

Inhoud die de vorm aanneemt van verschillende formaten zal stilaan belangrijker worden dan inhoud die slechts één formaat aanbiedt. Blogs die tekst, video en beelden aanbieden, zullen beter presteren dan blogs die de informatie slechts op één manier aanbieden.

Wilt u weten of uw website toekomstbestendig is op het vlak van SEO? Contacteer ons dan voor een vrijblijvend gesprek.

Share