Bovenaan staan in Google

Hoe komt uw site bovenaan in Google ?

Bovenaan in GoogleGoogle is veruit de grootste zoekmachine ter wereld, en in Europa is dit nog veel meer uitgesproken dan in de rest van de Wereld. In België heeft Google zelfs een bijna-monopolie.

Het is dus van het allergrootste belang dat uw pagina's bovenaan in Google vermeld worden als men uw zoektermen intikt. Want meer dan 90% van de zoekers gaat nooit voorbij pagina 2, en 70% gaat zelfs niet voorbij pagina 1. Wie op pagina 3 staat, ziet zijn kansen op nieuwe klanten dus wel heel snel minderen.

Contacteer Acoma voor meer informatie

 

 

Moet je op één staan? Als het kan, is het natuurlijk meegenomen. Maar dat is nog geen absolute garantie op succes. Als uw informatie niet interessant genoeg is, worden ook al snel de volgende pagina's van de lijst aangeklikt.

Wat wel van belang is, is dat uw pagina 'boven de vouw' staat in Google. Dat is dat stuk van de Google pagina die je kunt zien zonder te scrollen. Meestal zijn dat ongeveer de 5 eerste vermeldingen. Deze springen meteen in het oog, en worden statistisch veel meer aangeklikt dan die eronder.

Bovenaan staan in Google is natuurlijk niet eenvoudig. Ieder van uw concurrenten wil dat eigenlijk ook. En uit de pagina 'Zoekmachine optimalisatie' op deze site hebt u al begrepen dat dit geen eenvoudige opdracht is. Hoe pak je dat dan aan ?

1. De juiste zoektermen.

Vooreerst: denk goed na over de zoektermen die je wilt gebruiken. Pas die aan aan je doelpubliek. Vaklui gaan op zoek met preciese vaktermen. Particulieren gebruiken veeleer omschrijvingen, dialectische of streekgebonden uitdrukkingen, en zo meer. Goed nadenken is hier dus de boodschap, en vooral: leren denken zoals uw klanten.

2. Zorg voor goede inhoud.

Zoekmotoren zijn verlekkerd op goede, relevante inhoud van uw website. Bovenaan in Google vind je meestal de interessantste pagina's. Dat wordt in de toekomst alleen nog maar erger. Zo is er bijvoorbeeld de nieuwe tendens van LSI (Latent Semantic Indexing), wat er eigenlijk op neerkomt dat de computers van Google leren spreken zoals mensen. Op die manier kunnen ze nog veel beter het onderwerp van je pagina's achterhalen, en wordt de inhoud dus absoluut primordiaal. Als je bovenaan wilt komen in Google, zul je iets interessants te vertellen moeten hebben over je onderwerp.

3. KISS.

Keep it Small and Simple. En dan bedoel ik niet dat een website met 10 pagina's beter zal scoren. Integendeel. Ik heb het over de lay-out van je site. Te ingewikkelde opmaakcode betekent dat de broncode van je pagina's nodeloos ingewikkeld wordt. En daar houdt Google niet van. Google wil vooral zien wat je de bezoeker te vertellen hebt, en niet zozeer hoe je dat doet. Hoe eenvoudiger je de broncode houdt, hoe liever Google het heeft, en hoe meer hij je bovenaan zet. Maar eenvoudig is natuurlijk geen synoniem voor lelijk. Per slot van rekening maak je je site vooral voor de bezoeker, en die wil natuurlijk een mooie site. Het is dus een afweging die u moet maken.

4. De juiste SEO-partner.

Inderdaad, partner. Geen one-shot leverancier. Want we hebben al gezien dat zoekmachine optimalisatie een voortdurende aanpassing vergt, om de wijzigende criteria van de zoekmotoren op de voet te volgen. Zoek dus iemand waar je jarenlang kunt mee samenwerken, en die natuurlijk al bewezen heeft dat hij andere bedrijven bovenaan in Google gekregen heeft.

Let er ook op dat die partner over een systeem beschikt waarmee de optimalisatie voor een groot deel geautomatiseerd is (op de goede manier !), zodat hij niet bij elke wijzing heel je site manueel moet aanpassen. Want dat kost je algauw een fortuin. Het beste is een CMS (Content Management Systeem), waarmee je zelf je site kunt aanpassen als je wat nieuws te vertellen hebt, maar dat volledig geïmpregneerd is met de juiste SEO-technieken. Vraag ons gerust meer uitleg.

 

Bovenaan in Google

Share