De prijs van een website?

Elke week krijg ik wel een paar keer de vraag: ‘Wat is de prijs van een website?’ De vraag is simpel genoeg, maar het antwoord is niet in één-twee-drie te formuleren. Er komen veel aspecten bij kijken.

Je kunt de vraag ‘wat is de prijs van een website’ een beetje vergelijken met ‘wat is de prijs van een auto’ of ‘wat is de prijs van een huis’. Alles hangt ervan af over welke auto of welk huis we het hebben. Een klein Fiatje of een luxueuze Maybach? Een rijwoning, of een villa met 12 slaapkamers en evenveel badkamers?

Uiteraard zijn er een paar onderdelen aan de prijs van een website die altijd gelijk zijn, of toch ongeveer. Of een domeinnaam nu voor een kleine of een grote website is maakt geen verschil in prijs. Hosting en traffic maken meestal ook niet veel prijsverschil uit.

Het aantal pagina's van uw nieuwe website? Niet belangrijk, u kunt er bijmaken zoveel u wilt.

Maar die aspecten maken slechts een klein onderdeel uit van de prijs van een website. Andere factoren zijn veel meer bepalend.

Factoren bij de prijs van een website

Is er een huisstijl?

Als die er is, dan hebt u al een logo, een baseline, lettertype, kleurzetting en zo meer. Zo niet, dan begint ons werk bij het ontwerpen van een stijl voor de website. Meer werk dus.

Hebt u nagedacht over het doel van uw website?

Wat wilt u bereiken met uw website? Wilt u gewoon een paar pagina’s die vertellen wat u doet, of hebt u specifieke doelstellingen, zoals het verzamelen van leads, het gebruik van uw website als informatiecentrum voor uw bestaande klanten? Misschien welt u wel online verkopen, en hebt u een webshop nodig? In elk van die gevallen is een heel andere aanpak nodig, en dat zal natuurlijk zijn implicaties hebben voor de prijs van de website.

Hebt u al zicht op de gewenste functionaliteit van de website?

Met andere woorden, wat moet er allemaal mogelijk zijn op uw website? Wenst u fotogallerijen? Wenst u een evenementenkalender? Moet bepaalde informatie gereserveerd worden voor ingelogde bezoekers? En hoeveel types van die ingelogde bezoekers zult u hebben, en wat is het verschil in wat zij kunnen op de website? Alles kan, maar alles heeft ook een prijs.

Wie gaat de website onderhouden?

Uiteraard kunnen wij dit voor u doen, maar de betere oplossing is natuurlijk dat u dit zelf kunt doen. Op die manier hebt u het heft in handen, en hebt u geen kosten meer om de site verder in te vullen. Maar daar hoort een content management systeem, en meestal ook een kleine opleiding bij.

Zijn de zoekmotoren belangrijk voor u?

In dat geval moet de website ‘onder de motorkap’ uitgebreid worden met een aantal extra functies, om een betere ranking mogelijk te maken. En in het geval u zelf het onderhoud gaat doen, dan moet u ook weten hoe uw pagina’s zodanig aan te maken dat Google heb beloont met een hoge ranking.

Responsive design

Zullen veel van uw klanten uw website bezoeken via hun smartphone of tablet? In dat geval hebben ze natuurlijk een speciaal lay-out nodig voor die specifieke kleinere schermen. Daarvoor moeten we een zogenaamde device-sniffer in de website inbouwen, die weet met welk soort toestel men de site bekijkt, plus een aantal extra lay-outs voor die specifieke schermen.

Prijs van een website: enkele voorbeelden.

Enfin, u begrijpt al dat er heel wat factoren zij die de prijs van een website meebepalen. En toch had u graag vooraf een ruw idee waar u zich mag aan verwachten. Daarom enkele voorbeelden met een richtprijs:

Slager Jan

Een slager mikt uiteraard niet op klanten van twee provincies verder. Laat staan internationaal. Dus hebben we een website ontwikkeld waarop hij zijn adresgegevens kon meegeven, zijn openingsuren, en nog een paar paar pagina’s waar hij zijn specialiteiten in de verf kon zetten.

Maar Slager Jan had toch graag gehad dat zijn klanten een bestelling konden doorgeven op zijn website. Op die manier kon hij een stukje van zijn toog reserveren als ‘sneltoog’, waar de klanten hun doorgestuurde bestelling snel konden afhalen zonder last te hebben van de wachtrij.

We hebben dus een uitgebreid formulier op de website gezet, waarbij de klant heel snel zijn bestelling kon doorgeven, die naar Slager Jan doorgemaild werd, maar ook naar de klant. Jan maakt de bestelling klaar op een minder druk moment, en vanaf het afgesproken uur komt de klant die ophalen. Tijdwinst voor allebei.

Prijs van de website: ongeveer 1.500 €

Studiebureau Studax

Het studiebureau wil een website om te tonen welke projecten ze reeds tot een goed einde gebracht hebben, om hun specialismen in het licht te zetten, en op die manier meer klanten aan te trekken.

We hebben ruime website voor hen opgezet  in hun bestaande huisstijl, met responsive design, een uitgekiende navigatie, en een automatisch linksysteem tussen hun specialismen en de portfolio’s waar ze die toegepast hebben.

Uiteraard werd de site uitgerust met de beste zoekmachine optimalisatietechnieken, en kregen zij een grondige opleiding en helpdesk achteraf, zodat zij hun site perfect konden invullen.

Prijs van de website: Ongeveer 3.500 €

Fabrikant van elektrische toestellen

Deze fabrikant wou niet alleen zijn elektrische toestellen bekender maken bij het grote publiek, en op die manier vraag genereren. Hij wou ook meteen zijn klanten-installateurs een comfortabel platform bieden om hun bestellingen te kunnen doorgeven. Want die deden dat meestal ’s avonds na hun uren.

Maar uiteraard had bij grote, middelgrote en kleine klanten, elk met hun eigen prijslijst, en bovendien mocht een particuliere bezoeker die prijzen niet zien.

We hebben een website opgezet met daaraan verbonden een webshop, die voor het gewone publiek verborgen is. Eens de installateur ingelogd is met zijn eigen codes, wordt hij door het systeem herkend, en krijgt hij zijn eigen prijzen te zien.

Het publieke gedeelte is uitgerust met de beste zoekmachine optimalisatietechnieken, maar het shopgedeelte is afgeschermd voor de zoekmachines, zodat particulieren toch niet op die shop terechtkomen via Google.

Prijs van de website plus webshop: ongeveer 6.500 €

 

 

 

 

 

Share