Blog van luk

drupal.jpg
Websites en webshops in Drupal
search-engine-optimization.png
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
email-marketing.jpg
E-mail marketing campagnes
linkpop.jpg
Sociale media

SEO termen die u zeker moet kennen

In mijn gesprekken met klanten gebeurt het niet zelden dat bepaalde woorden die ik gebruik niet helemaal duidelijk zijn voor mijn gesprekspartner. Zoals elk vak, lijdt ook SEO aan de ziekte die men 'vaktermen' noemt. Hoewel ik altijd probeer om die termen uit te leggen in mensentaal, leek het me toch aangewezen om hier een kort lijstje met de meest courante vaktaal te verduidelijken. Mocht u de betekenis van SEO termen willen kennen die niet in dit lijstje voorkomen, aarzel dan natuurlijk niet om contact met me op te nemen.

SEO termen

SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachine optimalisatie: je pagina's zodanig opstellen dat de zoekmachines ze interessant genoeg vinden voor een goede positie in de zoekresultaten. Hoe je dat doet, lees je op zowat alle andere pagina's van deze website.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Adverteren op de zoekmachines dus. Dit heeft niets met SEO te maken, maar is gewoon het aankopen van advertenties op de zoekmachines. SEA heeft ook geen enkele invloed op je SEO, zoals sommigen beweren. De bedoeling van SEO is de beste pagina's voor een onderwerp aan te bieden. De bedoeling van SEA is, cru gezegd, geld te verdienen om die andere dienst te kunnen bekostigen.

Share

Waarom een SSL certificaat (https://) beter is voor uw website of webshop

We horen en lezen elke dag wel over phising, over hacking, en over allerhande cybercriminaliteit. Helaas is niet iedereen met internet toegang ook te goeder trouw.

Daar kunt u uw website of webshop dus maar beter tegen beveiligen. Dat kan, met een SSL-certificaat, zodat uw website of webshop niet langer onder het http protocol draait, maar onder het beveiligde https protocol. Die S staat namelijk voor Secure. Veilig.

Hoe werkt een SSL certificaat?

Wat doet zo'n SSL certificaat ?

Ik zou in 'algemeen techneuts' een heel ingewikkelde uitleg kunnen geven, maar in mensentaal komt het hierop neer: een ssl certificaat versleutelt de informatie die tussen de gebruiker en de website over en weer gaat. Op die manier kan die informatie niet gebruikt worden door personen met kwade bedoelingen. Zelfs al zouden ze die informatie onderscheppen, dan nog is dit Chinees voor hen. Of Westvlaams voor de Chinezen.

Share

Google Rankbrain: betere SEO teksten in 2017.

Google’s algoritme is, zoals algemeen bekend, voortdurend in beweging. Recent is er een heel belangrijke evolutie gekomen in de manier waarop Google uw pagina’s waardeert, namelijk Google Rankbrain. Deze term staat voor de manier waarop Google uw SEO teksten beoordeelt op het gebied van relevantie en semantische betekenis, om op die manier ook complexe zoekopdrachten te kunnen vervullen op een manier waar de zoeker echt iets aan heeft.

Wat Google Rankbrain in feite doet, is ervoor zorgen dat er ook interessante pagina’s in uw zoekresultaten verschijnen die te maken hebben met uw zoekopdracht, zonder dat die daarvoor de exacte woorden uit uw zoekopdracht bevatten.

In mensentaal betekent dat, dat als u bvb. op zoek gaan naar ‘schoen’, u ook pagina’s over ‘schoenen’ vindt. Gaat u op zoek naar ‘sneakers’, dan weet Google dat u ook interesse hebt in pagina’s over ‘loopschoenen’.

Betere SEO teksten dankij Google Rankbrain

Hoe kunnen je SEO teksten inspelen op die Google Rankbrain ?

Dat kan door bij het schrijven van uw SEO teksten rekening te houden met 4 criteria:

  • Zorg voor een mobielvriendelijke website
  • Maak gebruik van de Google zoekwoordplanner
  • Verwerk long-tail zoektermen in uw SEO teksten
  • Schrijf interessante, originele teksten op een begrijpelijke manier
Share

10+1 Conversie tips voor uw webshop

Met de ‘conversie’ van uw webshop bedoelen we, het percentage van de bezoekers dat effectief overgaat tot aankoop in de shop. Een conversiepercentage van 3% betekent dat 3 op de 100 bezoekers iets koopt bij zijn bezoek. Eenvoudig, niet? Maar wel uiterst belangrijk.

Bezoekers komen niet per ongeluk op uw webshop terecht. Ofwel hebben ze u gevonden via een (dure) advertentie, ofwel via het harde labeur dat u geleverd hebt om bovenaan in Google te komen. En bovenal omdat ze interesse hebben in minstens één van uw producten.

Als zij dus niets aankopen, dan moet er ergens iets mis zijn in uw webshop. Iets dat hen afschrikt om (bij u?) te kopen. Daarom enkele praktische, gebruiksklare tips om hen misschien sneller en beter te overtuigen, want dat kan van kleine details afhangen.

Conversie op uw webshop

Share

Pagina's