10 Conversietips voor uw webshop

drupal.jpg
Websites en webshops in Drupal
search-engine-optimization.png
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
email-marketing.jpg
E-mail marketing campagnes
linkpop.jpg
Sociale media

1. Maak het de gebruiker gemakkelijk

Laat ons beginnen met iets dat eenvoudig klinkt, maar dat voor sommige bedrijven toch te ingewikkeld blijkt om toe te passen op hun webshop. Hoe moeilijker u het maakt voor de bezoeker om de webshop te gebruiken, hoe minder succes uw webshop zal hebben: de gebruiker haakt af, en alternatieven voor uw webshop zijn er genoeg te vinden op Google.

Een goed ontworpen webshop zou niemand mogen verhinderen te kopen. Hij zou 100% van de bezoekers die willen kopen, moeten toelaten tot aankoop over te gaan. Dus wat loopt er mis?

Contacteer Acoma voor meer informatie

 

 

Bereikbaarheid

Een webshop moet bereikbaar zijn. Nogal logisch: als uw webshop off-line is, dan kan niemand erop, en kan men u niet contacteren of kopen. Toch zijn er nog steeds webshops die regelmatig onbereikbaar zijn. Dit leidt niet alleen tot een terugloop in verkoop of aantal contacten, maar kan er zelfs voor zorgen dat zoekmachines u niet kunnen opnemen. Wat natuurlijk nog veel erger is: al uw concurrenten krijgen de eerste kans om te verkopen.

Browsers

Veel webdesigners maken webshops die alleen in Internet Explorer werken. De rechtvaardiging is meestal dat 99% van de surfers met IE werken. Het komt blijkbaar niet bij hen op dat de reden waarom zij zo weinig gebruikers van andere browsers op hun webshop krijgen, ligt in het feit dat de webshop gewoon niet te gebruiken is in die andere browsers. Percentages van bezoekers met andere gebruikers variëren van webshop tot webshop. Gemiddeld ligt dit op 15 tot 20%, en dus 80 tot 85% die IE gebruiken. Een webshop die dus alleen in IE te bekijken valt, verliest dus al meteen zowat 20% van zijn potentieel.

Wees duidelijk

Wat gebeurt er als een bezoeker beslist tot aankoop over te gaan? Ze voegen het product toe aan het winkelmandje. Hoe doen ze dat? Ze klikken op een knop of een link. En wat gebeurt er als ze die knop niet vinden? Juist. Ze proberen hun geluk elders.

Sommige bezoekers scrollen niet graag. Het is dus erg belangrijk om die koop-knop 'boven de vouw' te plaatsen. Dit is het gedeelte van het scherm dat u kunt zien zonder te moeten scrollen. Bovenaan dus.

Er zijn ook webshops die veel te subtiel zijn. Ze durven de dingen niet bij hun naam noemen. 'Toevoegen' als tekst op de knop is waardeloos. 'Kopen' is OK. 'Voeg toe aan het winkelmandje' is beter. 'Voeg toe aan het winkelmandje' op een grote, heldere knop, bovenaan op de pagina, is perfect. Een 'call to action' zoals dit hoeft niet opdringerig of smakeloos te zijn. Maar het moet wel duidelijk zijn wat u bedoelt. Webshops waar alleen maar de call to action aangepast werd merken meestal een rendementsstijging tussen de 1 en de 30%.

Bruikbaarheid

Als uw bezoekers meer informatie willen voor ze tot aankoop overgaan, kunnen ze die dan vinden? Vindt uw bezoeker gemakkelijk de technische specificaties van uw product? Staan ze wel op de webshop? Zijn ze in PDF-formaat? Vinden ze sowieso uw producten. Dit is de meest voorkomende fout: helemaal niet nadenken over wat de bezoeker wenst en nodig heeft, en hoe ze uw webshop gaan gebruiken. Veel webshops hebben niet veel meer dan een fotootje en een beetje verkoop-blabla, en niets meer. Een slechte bruikbaarheid van uw webshop kan u tussen de 1 en de 99% aan verkopen kosten op een webshop.

Als u alle bovenstaande knelpunten combineert, dan wordt het snel duidelijk hoe gemakkelijk het is om een webshop te verknoeien. Maak uw webshop bereikbaar en toegankelijk, maak hem gemakkelijk bruikbaar, verzeker er u van dat hij in alle courante browsers werkt, en zorg dat uw calls to action duidelijk en ondubbelzinnig zijn, en uw webshop zal meteen een veel betere conversie hebben.

2. Wees duidelijk, openhartig en eerlijk

Als uw product tijdelijk niet leverbaar is, zeg dat dan. Er zijn weinig dingen die klanten meer vervelend vinden dan alles over een product lezen, zich verlekkeren erop, het aan hun winkelmandje toevoegen, en aan de betaalprocedure beginnen... om dan tot de conclusie te komen dat hun product niet beschikbaar is.

Hetzelfde met de prijszetting. Een klant is bereid 100 Euro aan een product te spenderen, maar als hij dan tot de conclusie komt dat daar nog 100 Euro transportkosten bovenop komen, is het onwaarschijnlijk dat hij de aankoop doorzet. Transportkosten vermelden is misschien niet eenvoudig, maar zeker niet onmogelijk. Er bestaan transportkostensystemen voor webshops die exact te parametriseren zijn, zodat de klant een faire kost aangerekend wordt.

Vertel hem desgevallend ook dat, als hij meerdere producten aankoopt, de transportkost niet stijgt. Zodat hij relatief minder per product betaalt (en een grotere aankoop doet op uw webshop).

3. Verspil geen tijd

Een van de grootste vergissingen op webshops is het vragen van te veel informatie. Uw conversie proces kan verkoop zijn, of het inwinnen van informatie over de klant. Verspil in beide gevallen de tijd van uw klant niet aan het vragen van informatie die u niet nodig hebt. Dit is uiteraard nog veel belangrijker als het over informatie gaat die de klant als vertrouwelijk beschouwt.

U hebt geen telefoonnummer nodig als ze een e-mail formulier invullen. U hebt niet altijd een e-mail adres nodig als ze een pdf willen downloaden. Zorg ervoor dat uw pdf interessant genoeg is, zodat ze u spontaan contacteren na het downloaden. Een koper heeft misschien niet de intentie om een tweede keer bij u te kopen, dus verplicht hem niet een account aan te maken voor toekomstige aankopen. U kunt uw koper de mogelijkheid geven dit te doen, maar verplicht hem niet.

4. Help de bezoeker u te vertrouwen

De meeste mensen zijn nog altijd erg voorzichtig bij online-aankopen. En ze hebben gelijk. Er zijn genoeg webshops online waaraan u beter niet de gegevens van uw kredietkaart toevertrouwt. Het is dus erg belangrijk om de klant alle reden te geven om uw webshop wel te vertrouwen.

Een straatadres (geen postbus) is een goede start. Een telefoonnummer waar echte mensen opnemen helpt ook. Een privacy policy (verplicht), ondernemingsnummer (verplicht), uitleg over de transportprocedures, alles helpt om uw klant vertrouwen in te boezemen. Gebruik die dan ook. Hebt u een SSL certificaat? Toon dan het 'Verisign Secured' logo aan uw klant.

Design en inhoud spelen ook een belangrijke rol bij het kweken van vertrouwen. Een amateuristisch design creëert een amateuristische indruk. Als een firma zich geen deftige webshop kan veroorloven, of er het geld niet wil aan spenderen, hoe kan uw klant er dan zeker van zijn dat zijn bestelling zal behandeld worden met het respect en de professionaliteit die ze verdient? Hetzelfde geldt voor gebrekkige inhoud van uw webshop, of povere copywriting. Toon dat u trots bent op wat u doet.

5. Duidelijke garanties

Teruggave is, en zal dat wellicht blijven, een belangrijk onderwerp voor consumenten. Bij een 'stenen' winkel weet de klant waar die winkel is, en waar hij naartoe kan als er problemen zijn. Bij een virtuele online-shop is dat minder duidelijk.

Klanten zijn onder de indruk van een online-shop die een goede teruggave-politiek voert, en ze zullen vlugger durven kopen als dit het geval is. Laat uw klanten bellen voor teruggave. Ze kunnen dan hun probleem aan een persoon uitleggen, wat altijd een goede eerste stap is. Gratis terugzending is altijd een goede optie, als dat tenminste commercieel leefbaar is. Men betaalt niet graag voor een teruggave, vooral als de fout bij de verkoper ligt. Als de koper de indruk krijgt dat dit risico te hoog is, dan zal hij van de aankoop afzien.

Stel ook een ruime teruggave-tijd in. 4 weken is meestal een goede oplossing (als het niet over bederfbare waren gaat). Ook dit geeft de koper een comfortabel gevoel, en hij zal met meer vertrouwen zijn aankoop bij u plaatsen.

6. Informeer uw klant

Als men iets online koopt, dan wil men ook weten wanneer het geleverd wordt. Mensen zijn per slot van rekening ongeduldig. Hen een geschatte leverdatum geven tijdens het aankoopproces is al een goede start. Hen een mailtje sturen als het product verzonden is, is nog beter. Hen een tracking nummer geven als u een leveringsfirma gebruikt die deze service biedt, is schitterend. Hou de klant zo goed mogelijk geïnformeerd over het verloop van zijn aankoop en verzending, en u zult zien dat hij uw webshop zal aanbevelen bij zijn vrienden.

Bekijk het zo: als een verkoper zijn uiterste best doet om u te helpen, uw leven gemakkelijk te maken en uw vragen te beantwoorden (of voorkomen), dan zult u misschien bereid zijn bij hem te kopen. Als hij daarentegen geen teken van leven meer geeft na uw aankoop (en betaling), hoe zou u zich dan voelen? Een bedrijf dat toont dat het om zijn klanten geeft, ook na de aankoop, zal de klant veel gelukkiger maken, en dus de kans verhogen dat hij de volgende keer weer bij u koopt.

7. Bied verschillende betaalmogelijkheden aan

Het klinkt misschien overbodig, maar u zou uw klanten verschillende betaalmogelijkheden moeten bieden. Niet iedereen heeft een Visa-kaart, en diegenen die er wel een hebben wensen ze niet altijd te gebruiken. Maak het uw klanten ook hier gemakkelijk, en bied ze wat ze wensen.

8. Verhoog de klantenwaarde

Wie iets koopt op uw webshop, doet dat omdat hij houdt van wat hij ziet. Als een klant een product bekijkt, toon hem dan ook vergelijkbare producten. Misschien is dat eerste niet helemaal wat hij zoekt, maar een van de alternatieven wel. Upselling en cross-selling zijn verkooptechnieken die hun waarde bewezen hebben. Waarom die dan ook niet gebruiken op uw webshop?

9. Wees gedenkwaardig

Een goede webshop bevat informatie. Een povere webshop is alleen maar een online cataloog. Informatie (artikels, advies, besprekingen en zo meer) helpen de koper tijdens het koopproces. Kopers beginnen met een online onderzoek naar een product, net zoals ze offline doen. Als u op dat moment al contact kunt maken met de toekomstige koper, en een goede indruk kunt maken, dan is er een goede kans dat hij ook bij u terugkomt voor de echte aankoop.

Gedenkwaardig zijn, en ervoor zorgen dat u herinnerd wordt door de koper, hangt van veel factoren af. U moet een USP hebben (Unique Selling Proposition - iets wat uw bedrijf uniek maakt), merkbekendheid is belangrijk (wat helpt het als de klant zich herinneren hoe goed u bent, maar niet wie u bent), en ook de kwaliteit van uw webshop en uw informatie zijn van groot belang.

10. Ken uw USP

Tenslotte het belangrijkste van alles: uw USP. Dit is wat u onderscheidt van uw concurrenten. Als een koper verschillende webshops bezoekt, waarom zou hij dan tenslotte bij u kopen inplaats van elders?

Veel bedrijven kennen hun USP niet. Bijna alle bedrijven hebben er een, maar ze zijn er zich niet altijd van bewust. Hebt u een familiebedrijf? Dat kan een potentieel USP zijn. Goede klantenservice, lage prijzen, exclusieve producten, gratis levering, perfect advies, ... Het zijn allemaal heel goede USP's. Vertel uw klanten wat de uwe is. Roep het van de daken.

 

10 Conversietips voor uw webshop

Share