10 zware vergissingen bij het bouwen van een nieuwe website

drupal.jpg
Websites en webshops in Drupal
search-engine-optimization.png
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
email-marketing.jpg
E-mail marketing campagnes
linkpop.jpg
Sociale media

U wou een nieuwe website bouwen? Bereid je dan goed voor. Er worden hierbij nog altijd veel te veel vergissingen gemaakt door zowel marketeers als ondernemers. Hieronder volgen er een aantal die je zeker dient te vermijden.

Snel een nieuwe site maken

Vergissingen bij een nieuwe websiteSnel een nieuwe website opbouwen? OK, maar niet overhaast. Denk eerst eens goed na over wat je wilt bereiken met die site. Wat je te vertellen hebt. Het ontwerp moet ten dienste staan van dat te bereiken doel, en niet omgekeerd.

Pas als uw ideeën weloverwogen en uitgeklaard zijn, kunt u beginnen aan het eigenlijke werk. En geloof me, dat is geen verloren tijd. Het kan het verschil maken tussen een flop en een hit.

 

Ze zitten op mij te wachten

Voor je met je USP gaat zwaaien op de nieuwe site, ga even na of je publiek dat ook als een voordeel ziet. Ga na wat zij belangrijk vinden. Wat zij van een goede leverancier verwachten.

Vraag je verkopers wat de belangrijkste tegenwerpingen zijn die ze te horen krijgen in hun klantengesprekken. Vraag je klanten wat ze denken dat er nog ontbreekt aan je aanbod. Zoek uit hoe ze op zoek gaan naar je diensten of je producten. Welke zoektermen gebruiken zij? Een goed onderzoek kan soms tot verrassende bevindingen leiden. Er zijn al heel wat nieuwe markten ontdekt door dit soort onderzoek.

We hebben alleen een nieuw likje verf nodig

Inderdaad, modes veranderen, en een website ziet er op vandaag wel even anders uit dan 5 of 10 jaar geleden. Een website moet er weliswaar goed uitzien, maar dat is niet het uiteindelijke doel. Het doel is de gewenste resultaten te behalen, en ze te verbeteren.
Soms is het beter om helemaal terug naar de tekentafel te gaan, uitgaande van goed geformuleerde doelstellingen.

Ontwikkel in functie daarvan uw nieuwe inhoud, en laat de vorm (het design) daarop aansluiten. Bespreek dit ook grondig met uw webbouwer. Dan kan die uit zijn ervaring met andere bedrijven putten om met nieuwe voorstellen te komen waar u zelf misschien niet meteen aan dacht.

Ik ken mijn markt

Dat is, samen met 'Mijn bedrijf is echt anders dan andere', een van de grootste gevaren voor het succes van uw nieuwe site. Uitgaan van 'dat hebben we altijd zo gedaan' laat geen ruimte meer voor nieuwe, creatieve ideeën.

Ga liever na hoe uw markt echt werkt. Bekijk eens hoe uw concurrenten het aanpakken. Voer een klantenenquête met goed geformuleerde open vragen. Met 'ja of nee vragen' is er weinig kans dat iemand u echt zijn visie zal vertellen. En je wilt toch de fouten uit het verleden niet opnieuw maken?

Mijn publiek zal graag op mijn website blijven rondkijken

Vergeet het maar. Je publiek is niet geïnteresseerd in wat u te vertellen hebt. Ze willen zo snel mogelijk bij de informatie komen die ze zoeken, met zo min mogelijk tijdverlies. Bied hen een duidelijke, goed doordachte en snelle navigatie, waarbij ze geen tijd verliezen met onnodige tussenstappen.

Probeer steeds het pad door je site te verkorten en vergemakkelijken. Zo niet, dan zijn ze maar één klik verwijderd van de site van je concurrent.

Mijn klanten kennen mij

Leuk. Als het waar is. Hoeveel bedrijfsleiders ik al ontmoet heb die zeiden: we zijn heel erg bekend voor dit en dat product, maar soms weten de klanten niet dat we ook die andere producten aanbieden.

Zorg er dus voor dat heel je aanbod duidelijk naar voren komt. Een bewegende banner kan soms al wonderen doen. Of een duidelijk uitvalmenu, waar meteen heel uw aanbod getoond wordt.

Ik weet alles over het gedrag van mijn bezoekers

Ja, want ik werk met Google Analytics. O ja? En wat weet u dan? Hoeveel bezoekers u hebt per dag? Hoeveel pagina's ze bezocht hebben? Of ze van Google komen of via een ander kanaal?

Allemaal goede informatie, maar doe je er ook iets mee? Weet je ook waarom ze weer afhaken zonder je te contacteren? Waarom er zoveel de site verlaten op een bepaalde pagina? Waarom ze een bepaalde knop niet gebruiken?

Laat je bezoekersgedrag eens onderzoeken door een specialist. Die heeft echt nog andere middelen om je relevante informatie te verstrekken. Heatmaps, klikanalyses, en zo meer, kunnen je vertellen waarom bvb. een bepaalde knop beter op een andere plaats zou staan. Of waarom je een vraag beter anders formuleert.

Die informatie kan je helpen om de resultaten van je site verder te optimaliseren, en betere resultaten te bereiken

Ik doe het anders dan mijn concurrenten

Prima. Originaliteit is inderdaad prijzenswaardig. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden? Een goede concurrentie analyse kan je vertellen wat zij goed doen, en ook welke fouten zij maken, die je dan weer kunt vermijden.

Ga ook eens na hoe jezelf scoort tegenover je concurrenten op je zoektermen in Google. Welke zoektermen zij gebruiken. Wat het opzoekvolume is voor jouw zoektermen en voor de hunne. Allemaal dingen die je meer inzicht in je markt kunnen geven.

Mijn frontpagina is de belangrijkste van mijn site

Wel, ik moet je teleurstellen. Veel van je bezoekers zien zelfs nooit je frontpagina. Als je je zoekmachine optimalisatie een beetje verzorgt, dan scoor je voor verschillende zoektermen. En je bezoekers komen dus op verschillende pagina's binnen.

Zorg er dus voor dat je belangrijkste boodschap, en vooral je Call-To-Action, op alle pagina's staat. Elke pagina kan het eerste contact zijn van uw bezoeker met uw bedrijf. En u weet het: de eerste indruk is altijd de belangrijkste.

De site staat online. De klus is klaar.

Eigenlijk begint de klus pas. Het internet is een werkwoord. U hebt er alle baat bij uw site nauwlettend in het oog te houden. De bezoekersreacties (en acties) te evalueren. Bij te sturen, aan te vullen, te verbeteren...

Soms zit het verschil in een klein detailtje. De plaats van een knop. De kleur ervan. Een betere verwoording van een onderwerp. Het kan allemaal bijdragen tot een verbetering van de resultaten.

Een website is nooit perfect, en is dus ook nooit echt af. Voorzie tijd om die evaluaties en aanpassingen te doen. Test de resultaten, vraag u af of het nog beter kan. Geloof me, het loont de moeite.

Share