Google Rankbrain: betere SEO teksten in 2017.

drupal.jpg
Websites en webshops in Drupal
search-engine-optimization.png
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
email-marketing.jpg
E-mail marketing campagnes
linkpop.jpg
Sociale media

Google’s algoritme is, zoals algemeen bekend, voortdurend in beweging. Recent is er een heel belangrijke evolutie gekomen in de manier waarop Google uw pagina’s waardeert, namelijk Google Rankbrain. Deze term staat voor de manier waarop Google uw SEO teksten beoordeelt op het gebied van relevantie en semantische betekenis, om op die manier ook complexe zoekopdrachten te kunnen vervullen op een manier waar de zoeker echt iets aan heeft.

Wat Google Rankbrain in feite doet, is ervoor zorgen dat er ook interessante pagina’s in uw zoekresultaten verschijnen die te maken hebben met uw zoekopdracht, zonder dat die daarvoor de exacte woorden uit uw zoekopdracht bevatten.

In mensentaal betekent dat, dat als u bvb. op zoek gaan naar ‘schoen’, u ook pagina’s over ‘schoenen’ vindt. Gaat u op zoek naar ‘sneakers’, dan weet Google dat u ook interesse hebt in pagina’s over ‘loopschoenen’.

Betere SEO teksten dankij Google Rankbrain

Hoe kunnen je SEO teksten inspelen op die Google Rankbrain ?

Dat kan door bij het schrijven van uw SEO teksten rekening te houden met 4 criteria:

  • Zorg voor een mobielvriendelijke website
  • Maak gebruik van de Google zoekwoordplanner
  • Verwerk long-tail zoektermen in uw SEO teksten
  • Schrijf interessante, originele teksten op een begrijpelijke manier

Zorg voor een mobielvriendelijke website

Het mobiele internet is in volle opgang. Wie iets opzoekt, vooral in de particuliere sfeer, doet dat het liefst vanuit zijn luie zetel, op de tablet of de smartphone. Daarom is mobielvriendelijkheid een belangrijk criterium geworden, vooral voor opzoekingen op mobiele toestellen. Vergelijk gerust eens de zoekresultaten op een mobiel toestel tegenover die op een vast toestel.

Maak gebruik van de Google zoekwoordplanner

Voor je beslist voor je voor een bepaalde zoekterm gaat optimaliseren, kunt u met deze tool een idee krijgen over hoeveel zoekopdrachten er voor die zoekterm ingegeven worden bij Google. Het geeft weinig zin te optimaliseren voor zoektermen waar niemand behoefte aan heeft.

Weeg daarbij natuurlijk ook de competitiegraad van uw zoektermen tegen elkaar af. Voor sommige zoektermen  wordt hard gevochten, terwijl u met varianten erop veel gemakkelijker bovenaan komt, hoewel ze evenveel opgezocht worden, en doorGoogle Rankbrain toch gelijkgesteld worden qua betekenis.

Verwerk long-tail zoektermen in uw SEO teksten

Long-tail zoektermen zijn zoektermen die bestaan uit meerdere woorden. Die leveren veel meer resultaat op, omdat deze long-tails gebruikt worden door mensen die reeds een goed idee hebben van de informatie die ze zoeken.

Een klassiek voorbeeld hiervan is dit: Wie op zoek gaat naar ‘auto’ is waarschijnlijk nog in het prille begin van zijn opzoeking. Zijn zoekterm is veel te algemeen om echt relevante informatie op te leveren. Wie echter op zoek gaat naar ‘BMW 3 tweedehands kopen’ weet al precies wat hij wil.

Schrijf interessante, originele teksten op een begrijpelijke manier

Zorg dus dat de bezoekers van uw pagina er ook iets van opsteken. Als uw SEO-teksten alleen maar reclameboodschappen bevatten, of alleen dienen als vehikel om uw zoektermen te promoten, dan zal Google dit al snel doorhebben, door de reactie van uw bezoekers.

SEO teksten moeten ook origineel zijn. Het volstaat niet een tekst te kopiëren uit de site van iemand anders. Google weet precies vanwaar u die kopie genomen hebt, en kent ook de leeftijd van uw en hun pagina. Originele SEO teksten krijgen een serieus voetje voor, terwijl plagiaat ernstig afgestraft wordt in de rankings.

Schrijf ook op een begrijpelijke manier. Begrijpelijk voor uw publiek. Als u schrijft voor vaklui, dan kunt u al eens een technische term laten vallen. Als die SEO tekst daarentegen bedoeld is voor leken, dan gaan die afhaken. En ook dat merkt Google op.

 

U ziet het, goede SEO teksten schrijven is niet zo moeilijk, maar u moet wel weten waar u mee bezig bent. Zomaar wat woorden op uw website zetten levert zelden goede SEO teksten op.

Wilt u nog meer weten? Dan kan u twee dingen doen:

U schrijft zich in op onze nieuwsbrief, en dan verwittigen wij u telkens er weer wat interessante artikels op deze site staan, of

U contacteert ons, en wij geven u graag bijkomende uitleg.



Share