Het rendement van SEO of zoekmachine optimalisatie

drupal.jpg
Websites en webshops in Drupal
search-engine-optimization.png
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
email-marketing.jpg
E-mail marketing campagnes
linkpop.jpg
Sociale media

Bedrijfsleiders vragen ons dikwijls: "Zoekmachine optimalisatie of SEO, wat is nu eigenlijk het rendement daarvan? Wat brengt dat op? Ik werk met Adwords, en daarvan kan ik het rendement vrij duidelijk zien."

Elke SEO zal moeten toegeven dat het rendement van SEO moeilijker meetbaar is dan dat van SEA. Je kunt niet tot de laatste cent zeggen wat SEO je kost, omdat dit vooral om arbeidsuren gaat, en die zijn niet zo gemakkelijk toe te wijzen. Bij SEA of Adwords ligt dat een stuk eenvoudiger: je hoeft alleen je fakturen van Google op te tellen.

De opbrengst is veel gemakkelijker af te meten: de winst die je haalt uit cont(r)acten die binnenkomen via je website.

Dat moeilijker afmeten van de kosten vertaalt zich dan ook vrij duidelijk in verschil in het gespendeerde budget voor enerzijds SEO en anderzijds SEA. Dit is een meting uit het verleden (2008), en hoewel dit enigzins verouderde gegevens zijn, zet de trend zich nog steeds door.

Gespendeerde budgetten SEO versus SEA

Er is dus een duidelijk verschil. Vandaar dat Google zo'n mastodont geworden is. Maar is dit ook terecht?

Ik persoonlijk zou denken van niet, als ik zie wat de spread van het aantal clicks is tussen de natuurlijke rankings en de Adwords. Die verhouding ligt letterlijk omgekeerd evenredig:

Aantal clicks SEO versus SEA

89% van de Google-bezoekers klikt dus op de spontane rankings, slechts 11% klikt op de betaalde advertenties. Wie alleen met Adwords werkt mist dus bijgevolg 89% van zijn potentieel.

Het rendementsverschil tussen SEO en SEA

Goed, maar als ik nu ga investeren, waar krijg ik dan het grootste rendement?

Een investering kun je natuurlijk niet beoordelen op 1 maand. Daarom is dit een meting over 3 kwartalen. Je kan gemakkelijk extrapoleren wat het verschil zal zijn op langere termijn.

Bij SEA is het rendement of de 'return on investment' vrij goed in verhouding met de geleverde inspanning, en het resultaat is vrijwel ogenblikkelijk: zodra je advertentie verschijnt in Google, beginnen de contacten ook binnen te lopen. Maar zodra je ophoudt met adverteren vallen die ook onmiddellijk weer weg. 'Duurzaam' is niet een woord dat toepasselijk is op dit soort investering.

 

SEA investering tegenover resultaat

Bij SEO ligt dat helemaal anders. Je investering ligt aan het begin van het traject, en wordt hoe langer hoe minder. De basis-optimalisatie kost dus inderdaad wat geld, en je hebt niet onmiddellijk het resultaat ervan. Maar die investering wordt per maand steeds minder. Immers, je moet alleen nog af en toe een kleine aanpassing doen als Google weer een algoritme wijzigt (ons werk), of af en toe bvb. een nieuwsberichtje publiceren (om weer bijkomende zoektermen te hebben waarvoor je scoort in de rankings).

De opbrengst van SEO daarentegen wordt hoe langer hoe groter. Het effect is cumulatief: met hoe meer zoektermen je bovenaan komt, voor hoe meer je ook bezoekers naar je site haalt, die dan weer (mits de site verder goed opgebouwd is) converteren naar aanvragen of klanten.

SEO investering tegenover resultaat

Conclusie:

Wilt u snel resultaat, maar helaas op een niet-duurzame wijze, kies dan voor SEA of Adwords.

Wilt u daarentegen een steeds stijgende opbrengst van uw website, tegenover een steeds kleiner wordende investering, dan is SEO of zoekmachine optimalisatie uw natuurlijke keuze.

 

Gegevensbronnen: SEMPO, Statcounter, SEOMoz

Share