SEO of SEA ?

drupal.jpg
Websites en webshops in Drupal
search-engine-optimization.png
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
email-marketing.jpg
E-mail marketing campagnes
linkpop.jpg
Sociale media

Er zijn twee populaire methodes om aan zoekmachine marketing te doen:

SEA

Ofwel betaalt u voor het verschijnen van uw advertenties op Google, door het gebruik van Google Adwords (SEA - Adverteren op de zoekmachines)

SEO

Ofwel zorgt u ervoor dat uw site bovenaan staat in de spontane, natuurlijke rankings van Google (SEO, Zoekmachine optimalisatie)

Beiden zijn vallabel, maar werken wel op een heel andere manier.

Contacteer Acoma voor meer informatie

 

 

 

1. SEA - Adverteren op de zoekmotoren

Methode

Bij SEA koopt u eigenlijk gewoon advertentieruimte op de zoekmachine. De prijs van een advertentie wordt bepaald via een 'veiling'. Dus hoe populairder een bepaald trefwoord is, hoe duurder u ervoor betaalt.

De volgende stap is, dat u een bepaalde 'borgsom' betaalt aan Google. Vanaf dat moment zal uw advertentie in de zoekresultaten verschijnen telkens iemand een zoekterm intikt die iets met uw trefwoord te maken heeft. Ze hoeven dus niet altijd uw exacte trefwoord in te tikken om toch uw advertentie te zien.

Telkens iemand op uw advertentie klikt, wordt hij doorverwezen naar een url dat u aangeduid hebt (een pagina van uw website). Meteen gaat van uw borgsom het door u geboden bedrag voor dat trefwoord af. Tot u op nul komt, of bijbetaalt.

U betaalt dus uitsluitend voor effectieve bezoekers. Bedenk wel dat dit nog geen klanten zijn. De mate waarop dit klanten worden, zal heel sterk afhangen van de conversie kracht van uw website.

Bij Adwords hebt u de mogelijkheid om dit alles nog te verfijnen. U kunt bijvoorbeeld een dagbudget gaan instellen: uw advertentie verschijnt dan tot dit budget op is, waarna ze voor de rest van de dag niet meer opkomt.

Waar het bij SEA vooral op aankomt, is het kiezen van de juiste trefwoorden. Zeer algemene termen zullen behoorlijk duur zijn, maar niet noodzakelijk erg goed converteren. Want wie echt op het punt staat te kopen, heeft zich al goed geïnformeerd, en gaat dus met zeer specifieke zoektermen te werk. Een juist afwegen van alle factoren kan het verschil maken tussen een campagne die rendeert, of een campagne die alleen maar geld verslindt en niets opbrengt.

Voordelen

Een SEA-campagne is op zich gemakkelijk op te zetten. Iedereen kan het zelf, dank zij de uitgebreide tools die Google hiervoor ter beschikking stelt. Maar het spreekt vanzelf dat een specialist betere resultaten zal halen, door het juist selecteren van de goede zoektermen, door het letten op de doorklikratio, door het letten op de conversiekracht van de gekozen zoektermen, door het toepassen (en monitoren) van split-run campagnes en zo meer.

Nadelen

Het nadeel van SEA is, dat het geen duurzame methode is. Op het ogenblik dat u stopt met adverteren, houdt de stroom van bezoekers op.

Een tweede nadeel is dat Adwords hoe langer hoe meer populair wordt. Dit betekent natuurlijk dat er meer concurrentie is voor bepaalde populaire zoektermen, waarbij door het veilingprincipe de prijzen omhoogschieten.

Beste toepassingen

SEA is uitstekend geschikt om de 'rijpingsperiode' van SEO te overbruggen. SEO heeft namelijk enkele maanden nodig om te beginnen scoren, terwijl u met SEA onmiddellijk verschijnt.
Een tweede uitstekende toepassing voor SEA is een tijdelijke promotie. Bvb. van maandagmorgen 8 uur tot vrijdagavond 1700h. Met SEA kunt u dit perfect instellen, en het houdt ook op als u wilt.


2. SEO - Zoekmachine optimalisatie

Methode

Hier ga je helemaal anders te werk. Het komt er bij SEO in eerste instantie op aan uw website aan te passen aan de relevantie-criteria van de zoekmotoren. Want hoe relevanter de zoekmotor uw pagina vindt voor die bepaalde zoekterm, hoe hoger hij hem in de lijst zal plaatsen. We gaan hier even niet op de technische kant van deze techniek in, maar wel op het rendement.

Voordelen

Wie op de juiste manier aan SEO doet, komt hoog terecht in de 'spontane', 'organische' of 'natuurlijke' rankings. Op die manier trek je een groot aantal gerichte bezoekers naar je website, en het goede nieuws is: U betaalt niets per bezoeker.

Deze spontane rankings worden door het leeuwendeel van de Google-gebruikers gebruikt. Statistieken wijzen uit dat 15% regelmatig op de SEA-advertenties klikt, terwijl 85% het uitsluitend bij de spontane rankings houdt. Dit komt voornamelijk omdat de spontane rankings strikt volgens het relevantie-principe opgebouwd zijn, terwijl het bij de advertenties natuurlijk in het voordeel van Google is als een advertentie zo dikwijls mogelijk verschijnt.

Theoretisch kunt u voor een onbeperkt aantal zoektermen een eerste plaats krijgen in Google. Immers: voor elk woord of woord-combinatie die u intikt, krijgt u een andere lijst, met telkens een eerste plaats. Uiteraard zult u met meer goede plaatsen, ook meer bezoekers krijgen.

Nadelen

SEO-resultaten kunnen niet exact voorspeld worden. Niemand kent exact de criteria en de algoritmes van Google, en geen enkele SEO-inspanning is dan ook echt perfect. Maar er is natuurlijk een enorm kwaliteitsverschil, en een goede SEO-professional kan wel uiterst rendabele resultaten bereiken.

SEO is geen eenmalige inspanning. Door het constant wijzigen van de criteria van de zoekmotoren, moet een site ook permanent onderhouden worden. Wat vandaag tot goede resultaten leidt, is morgen niet meer noodzakelijk een goede methode.

Slechte SEO kan tot straffen leiden, waarbij uw pagina's voor een bepaalde periode een aantal plaatsen achteruit geslagen worden, of in het ergste geval kan het ook leiden tot blacklisting: uw pagina's worden geweerd uit de zoekresultaten. Kijk dus goed uit met wie u voor SEO in zee gaat. Een beetje SEO-kennis is soms veel gevaarlijker dan helemaal geen kennis.

Beste toepassingen

Indien goed uitgevoerd en onderhouden, leidt SEO tot een duurzame hoge ranking, en dus een gestage stroom van bezoekers, leads en klanten. Ideaal dus voor elke site, wat ook het doel ervan weze.


SEO of SEA ?

Share