Overslaan en naar de inhoud gaan
Bel ons : +32 (0)477 456 175

5 SEO misvattingen

Over SEO doen de wildste verhalen de ronde, en we komen de grootste misvattingen tegen bij de bedrijven. Hier een eerste korte bloemlezing daaruit, met een woordje uitleg erbij.

  1. Elke webdesigner kent de SEO-technieken
  2. Eerst moet mijn site er zijn, daarna doen we de seo
  3. Je komt niet bovenaan in de spontane rankings als je niet met adwords werkt
  4. Seo is duur
  5. Ik wil mijn teksten zo kort mogelijk houden

Elke webdesigner kent de SEO-technieken

Niet echt. Webdesigners (de naam zegt het zelf) zijn vooral begaan met lay-out, en passen daarbij nogal eens technieken toe die het de zoekmachines moeilijk maken. Niet met opzet natuurlijk, maar omdat dit nu eenmaal geen voorrang heeft voor hen. Het grafische primeert, niet het rendement van de site.

Bovendien kun je SEO ook niet echt een techniek noemen. Het is eerder de kunst om te denken zoals de zoekmachines, die dan concreet toegepast wordt in uw website. Hoe werkt heel die machinerie achter dat simpele zoekpaginaatje van Google? Waar let Google allemaal op, hoe beoordeelt Google uw pagina’s? En bovenal: wat verandert er allemaal bij Google.

Google is een jong bedrijf (zowat 20 jaar oud nu), en nog volledig in ontwikkeling. Jaarlijks zijn er tussen de 500 en de 1000 wijzigingen in de criteria of het algoritme van Google. Dat is dus 2 tot 4 per (werk)dag! Logisch dat een gewone webdesigner dat niet allemaal kan bijhouden. Voor een goede SEO kennis moet je daar 100% mee bezig zijn, of je loopt hopeloos achterop.

Maar hoe kun je nu een website bouwer kiezen die weet wat SEO is? Heel eenvoudig: bekijk zijn eigen site eens door de ogen van Google. Of die van zijn klanten. Het eenvoudigste daarvoor is naar Google zelf te surfen, en in het zoekvakje in te vullen: site:www.denaamvandesite.be . Daarmee vraag je aan Google om je alle pagina’s te tonen die hij kent van die bepaalde site.

Bovenaan zie je de titel van de pagina telkens in het blauw. Is die overal hetzelfde? Vergeet het dan maar. Bevat die doelbewust mogelijke zoektermen? Dan ben je al een stukje dichterbij. Staat daaronder in het zwart ook een begrijpelijke, wervende tekst? Dan ben je weeral een stukje dichterbij. Zo niet, dan kun je het met die webbouwer al vergeten zelf goed te scoren.

Er zijn natuurlijk nog heel wat meer tools om de SEO kwaliteit van een website te meten. Contacteer ons gerust om er meer over te weten.

Eerst moet mijn site er zijn, daarna doen we de seo

Juist. Net zoals je een nieuwe wagen koopt. Je bepaalt de kleur, alle andere opties, en laat de garagist leveren. En eens de wagen op de oprit staat, ga je bepalen welke motor erin moet. Of niet?

SEO heeft heel erg veel te maken met de opbouw van de pagina’s. Dat kan beter meteen juist zitten, want achteraf eraan gaan sleutelen is enorm tijdrovend, en zal dus veel duurder uitvallen. Trouwens, soms is het gewoon niet meer mogelijk om een site nog recht te trekken.

Bovendien is geen enkele webdesigner er erg happig op om iemand anders in ‘zijn’ broncode te laten werken. En als ze het zelf doen – mochten ze weten hoe het moet - betekent dat natuurlijk heel wat extra kosten.

Je kunt dus beter op voorhand nadenken over de SEO van je website. Wat is het doel ervan? De doelgroep? De zoektermen die je wenst? De techniek die je ervoor gaat gebruiken… Zo bouw je meteen de site op de juiste manier op.

Want laat ons eerlijk zijn, van een tweepeekaatje kun je later moeilijk nog een Ferrari maken.

Je komt niet bovenaan in de spontane rankings als je niet met adwords werkt

Het ene heeft niets met het andere te maken, en is bij Google strikt gescheiden. Immers, Google kan zijn Adwords alleen verkopen als er veel volk gebruikt maakt van zijn diensten. Alleen dan is het interessant om op Google te adverteren. Maar om veel volk te trekken, moet de kwaliteit van de zoekresultaten goed zijn, anders lopen de bezoekers al snel naar een andere zoekmotor.

Vandaar dat Google fortuinen besteedt aan het continu verbeteren van die zoekresultaten. Die zoekresultaten moeten zo goed mogelijk de interessantste sites eerst vermelden, en kunnen dus niet vergiftigd worden door een voorkeur voor betalende klanten. Vandaar.

Seo is duur

Wat is duur? Een site van 500 € die niet gevonden wordt, is 500 € in het water. Een site van 5000 € die goed bezocht wordt, kan per jaar een veelvoud van zijn kostprijs opbrengen. En natuurlijk hangt de prijs vooral af van de manier waarop je dit aanpakt. Als je alles uitbesteedt aan een gespecialiseerde firma, zal die daar heel wat werk aan hebben, en zal de factuur dus navenant zijn.

Als je zelf bereid bent er wat tijd in te steken, zal dat een heel stuk schelen. Maar natuurlijk zul je daar advies bij nodig hebben. Een opleiding volgen is het begin, en laat ons wel wezen, een helpdesk is natuurlijk ook altijd interessant als er zich nieuwe uitdagingen aanbieden.

Goede SEO is een beetje zoals het oprichten van een zaak: je steekt er in het begin heel wat moeite in, en zelfs wat kapitaal, maar eens je het op de rails hebt, dan zijn de resultaten schitterend, en verdien je dat kapitaal honderden keren terug.

Om je website zo snel mogelijk ‘op de rails’ te hebben, is het natuurlijk van belang dat je het van in het begin op de juiste manier aanpakt. Laat je dus vooraf adviseren voor je aan een nieuwe website begint.

Ik wil mijn teksten zo kort mogelijk houden

Een website is geen advertentie. Niemand koopt een tijdschrift voor je advertentie, en je moet dus de aandacht van de artikelen wegtrekken door een blikvanger: een goede foto, een slimme slogan…

Op een website met goede SEO komt men niet per toeval terecht. Men komt erop terecht omdat men doelbewust op zoek was naar informatie over een bepaald onderwerp. En wie informatie zoekt, zal die ook lezen. Je zou ervan verbaasd staan hoeveel er gelezen wordt op het internet. Als de informatie interessant is tenminste.

Bedenk dat een zoekmachine een ‘tekst-spider’ is. Mooie plaatjes alleen, daar heeft Google niks aan, want het is eigenlijk een stuk software, zonder ogen zoals jij en ik. Hij ziet ze niet eens. Maar tekst, dat kan hij ‘lezen’.

Bovendien is Google steeds op zoek naar wat de bezoeker de interessantste pagina voor een bepaald onderwerp vindt. En geef toe: over de meeste onderwerpen kun je gewoon geen zinnige uitleg geven in drie regels.

Google houdt van pagina’s met minstens een 200-tal woorden interessante, unieke inhoud. Alles wat minder is, zal weinig SEO-kracht hebben.

Trouwens, drie regeltjes uitleg. Hoe lang denk je dat het duurt voor je die gelezen hebt en doorklikt? En als je op 2 seconden weer weg bent van de pagina, hoe interessant vond je ze dan? Laat dat nu net zijn waar Google naar op zoek is: hoe interessant vond je deze pagina.

Het komt er dus op aan de bezoeker zo lang mogelijk op je belangrijkste pagina’s te houden. En daar zijn natuurlijk nog heel wat meer middelen voor. Contacteer ons gerust voor meer informatie hierover.

 
 

TAGS

De informatieschatkamer

Social media is essentieel geworden in de 21e eeuw voor zowat elk bedrijf, klein of groot. Maar het kan behoorlijk tijdrovend worden.

Copyright © 2018 Acoma