Overslaan en naar de inhoud gaan
Bel ons : +32 (0)477 456 175

Als de woorden 'online marketing' vallen, haken sommige zelfstandigen of KMO's al meteen af. 'Veel te ingewikkeld, en veel te duur'. 'Dat is alleen voor de grote bedrijven weggelegd.' Of nog: 'daar heb ik als middenstander geen tijd voor.' Jammer, want zo mis je natuurlijk een pak potentiële klanten.

Toch moet online marketing helemaal niet zo duur of ingewikkeld te zijn. Je komt al een heel eind met de volgende tips:

1. Zorg dat je gemakkelijk te contacteren bent

Een goed contactformulier zorgt dat je potentiële klanten je snel kunnen bereiken, en ook dat je de juiste basisinformatie krijgt om hen te antwoorden. Zorg dus dat de link ernaartoe altijd zichtbaar is. Maar er is meer. Zorg dat je niet te veel velden laat invullen, en motiveer in je formulier waarom je die informatie nodig hebt. Zorg ook dat je telefoonnummer altijd in zicht staat. Sommigen bellen liever. Dus schakel je vaste telefoon door naar je GSM, of geef meteen dat nummer op.

2. Zorg dat je website mobielvriendelijk is

Meer en meer mensen gaan het internet op met hun tablet of smartphone. Zorg dus dat je website daarop goed te bekijken is. Dat je navigatieknoppen niet te klein zijn voor hun vingers op dat kleine schermpje. Waarschijnlijk is dit een werkje voor je webmaster, maar als die een goed beheersysteem gebruikt voor je website, zoals bvb. Drupal, dan is dit een kleine moeite (en kost). Bovendien is een mobielvriendelijke website ook een sterke rankingfactor voor Google.

3. Laat je bezoeker inschrijven op je mailinglijst

En zorg ervoor dat ze dan regelmatig iets interessants te lezen krijgen over je activiteit. Stuur hen informatie waar ze iets aan hebben. Bent u slager? Stuur heb dan recepten. Of een kortingbon.

Het versturen van die mails doe je beter niet vanuit je eigen mailserver (Outlook, Gmail, ...). Vooreerst ben je al beperkt in het aantal dat je er daarmee kunt uitsturen, en je account kan te gemakkelijk geblokkeerd worden. Gebruik liever een tool zoals Mailchimp of Mailjet, die daar speciaal voor ontworpen zijn. Die platformen bieden een mooi aanbod aan kant-en-klare leuke templates, en zijn bovendien nog gratis zolang je een beperkte mailinglijst hebt.

4. Maak een bedrijfspagina op de sociale media

Uiteraard moet je je kanalen kiezen. Via LinkedIn bereik je een ander publiek dan via Facebook of Twitter. Dus denk daar even over na. En publiceer dan interessante inhoud, die uw klanten graag lezen.

Te veel werk? Nee hoor, niet als u een social media automatisatie tool gebruikt. Daarmee legt u een voorraadje 'inhoud' aan, en stelt een publicatiekalender op. En u hebt er geen omkijken meer naar.

5. Blog, blog, blog!

In iedere activiteit valt er regelmatig nieuws te sprokkelen. Gebruik dit om een blog op te zetten op je website. Dat heeft enorm veel voordelen. Vooreerst toon je aan dat je je vak echt beheerst, je creëert er extra inhoud mee op je website, en bovenal, het is een ideale manier om extra zoektermen in je website te verwerken, waarmee je weer kans hebt om te scoren in Google.

6. Zorg dat je website hoog scoort in Google

Moeilijk dacht je? Eigenlijk niet, als je weet hoe dat aan te pakken. Zoekmachine optimalisatie is echt geen toverkunst. Wij geven u graag een opleiding hierin, waarmee u al snel uw pagina's naar boven zult zien schieten in de rankings. Eens u weet waarom Google bepaalde pagina's bovenaan zet, kunt u die principes gemakkelijk in uw eigen pagina's toepassen, met als resultaat dat u nog beter gevonden wordt. Contacteer ons gerust, want dit is één van de hoekstenen van online marketing.

Conclusie: online marketing is echt geen toverkunst

Online marketing is echt wel binnen het bereik van een zelfstandige of KMO. Het kost geen fortuin, want de meeste van de bovenstaande tips zijn gratis. Maar het rendeert enorm. Wie op vandaag op zoek gaat naar een nieuw product of leverancier, doet dat in 95% van de gevallen online. Dus daar moet u te vinden zijn.

 

TAGS

De informatieschatkamer

 

Benieuwd wat we voor u kunnen doen?

Geef ons een seintje

 

Copyright © 2019 Acoma