Overslaan en naar de inhoud gaan
Bel ons : +32 (0)477 456 175

Zoektermenonderzoek: de bron van alle wijsheid

Je wil via SEO meer juiste bezoekers op je website of webshop? Dan is een zoektermenonderzoek onmisbaar. Daarmee kom je exact te weten wat jouw potentiële klanten intikken als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Wat is een zoektermenonderzoek?

zoektermenonderzoekDe naam zegt het zelf: het is een onderzoek naar welke zoektermen uw potentiële klanten intikken in Google als ze op zoek zijn naar een product of dienst die jij kunt leveren.

Maar een goed zoektermenonderzoek is veel meer dan dat. Naast alle mogelijke zoektermen die ze intikken, krijgt je ook telkens twee héél belangrijke informaties erbij: het zoekvolume en de concurrentiegraad.

Het zoekvolume is het aantal keer dat die zoekterm gemiddeld per maand ingetikt wordt. Dat geeft je dus een goed idee van het aantal extra bezoekers je website zou kunnen aantrekken als je daarvoor bovenaan in Google staat. Hoe hoger hoe beter dus

De concurrentiegraad is een aanwijzing van hoeveel andere websites of webpagina’s proberen te scoren voor die zoekterm. Die geeft je een idee van hoeveel moeite het je zal kosten om daadwerkelijk met die zoekterm bovenaan te komen. Hoe goed je pagina zal moeten zijn.

Kortom, een zoektermenonderzoek geeft je een goed zicht op welke zoektermen voor jouw website of webshop moet scoren.

Waarom een zoektermenonderzoek?

Zonder zoektermonderzoek ga je ‘in het wild’ optimaliseren. Misschien ben jij wel de specialist in je vak, maar dat zijn je klanten niet altijd. En misschien zijn er wel varianten, synoniemen, of combinaties die nog meer gezocht worden. Als die niet in je website verwerkt zijn, dan mis je natuurlijk een groot stuk van je potentieel. Jammer, maar iemand anders gaat er wel mee lopen

Dank zij een grondig zoektermenonderzoek hebben al heel wat klanten een serieuze verbetering van hun resultaten bereikt. Soms zijn ze wat ongelovig als ze de resultaten onder ogen krijgen, omdat ze al die tijd een heel segment van hun klanten gemist hebben. Maar gewapend met deze informatie zijn ze in staat het rendement van hun site of shop gevoelig op te krikken.

Hoe gaat een zoektermenonderzoek in zijn werk?

Wel, het begint bij jezelf. Je geeft ons een lijstje met minstens 25 zoektermen waarvan je denkt dat dit de goede zijn. Jij kent je vak het beste, dus die basisinformatie moet wel van jou komen. Ik zeg minstens, want hoe uitgebreider die lijst is, hoe preciezer het resultaat van het zoektermenonderzoek zal zijn. Hoe meer hoe beter dus.

Daarna gaan we met die lijst aan de slag. We brengen die in onze gespecialiseerde tools, die Google en de andere zoekmachines consulteren. Aangezien zoekmachines ook semantisch werken, en vooral dankzij de recente toevoeging van Google Rankbrain, krijgen we ook alle synoniemen, lokale vertalingen, varianten en combinaties met populaire woorden terug, samen met alle data van zoekvolume en concurrentie.

Maar daar houdt het niet bij op. Want zo’n lijst kan héél lang worden, en er staan meestal wel een aantal zoektermen in die helemaal niets met jouw activiteit te maken hebben. Die moeten dus uitgefilterd worden. Wijzelf doen al een eerste uitzuivering van die termen die evident verkeerd zijn, maar ideaal is als jij zelf ook nog eens de lijst doorneemt, en die verder opkuist.

Op die manier krijgen we dan een cleane lijst met alle nodige informatie, die we gaan rangschikken op ‘wenselijkheid’. Een guideline voor het opstellen van je pagina’s.

Hoe gebruik je een zoektermenonderzoek verder?

Je gaat die natuurlijk niet netjes in de kast leggen om er nooit meer naar te kijken. Dan is zo’n onderzoek gewoon een verloren kost. Nee, je gaat er mee aan de slag.

We beginnen bovenaan de lijst, en maken perfecte pagina’s voor die zoektermen. Maar onthou steeds: een pagina is slechts perfect als je bezoekers ze interessant of leuk vinden. Want zoektermen alleen zijn niet zaligmakend. Die vertellen de zoekmachine alleen waar je pagina’s over gaan.

En dan komen we bij de volgende stap: De website of webshop verbeteren. Maar daarover meer op de pagina over SEO copywriting.

Wil je een zoektermenonderzoek laten doen voor jouw eigen website of webshop? Vul dan onderstaand formuliertje in, en wij bespreken samen vrijblijvend de mogelijkheden

 

Mochten we nog bijkomende vragen hebben.
Ik wil graag meer informatie over
Wat zijn de beste zoektermen voor mijin activiteit?
Is mijn website klaar voor de zoekmachines?
U schrijft mijn teksten, want ik heb geen tijd
Ik voel de Shakespeare in mij opborrelen. Leer mij hoe dit goed te doen.
Ik ga ermee akkoord dat Acoma bvba de hierboven vermelde persoonsgegevens gebruikt om met ons te communiceren in het kader van de opdrachten die ik als natuurlijke persoon of in de naam van ons bedrijf of organisatie aan Acoma bvba toevertrouw.

Copyright © 2019 Acoma