Overslaan en naar de inhoud gaan
Bel ons : +32 (0)477 456 175

Een fatsoenlijk zoektermenonderzoek is het begin van elke goede SEO optimalisatie. Het leert je waar je je inspanningen op moet richten, en waarop niet. Het is dus onontbeerlijk als je resultaat wilt halen met je website.

Ter voorbereiding van een SEO opdracht deden we voor een klant weer een zoektermenonderzoek. Uit ervaring weet ik dat dit meestal tot verrassende inzichten kan leiden. Dat had ik ook aan de klant uitgelegd, maar hij was daar toch redelijk sceptisch over. ‘Ik zit nu al 25 jaar in dit vak, en ik weet zo onderhand wel wat mijn potentiële klanten zoeken’.

Toen ik met de lijst met gevonden zoektermen kwam, was hij hoogst verbaasd. Want bij zo’n zoektermenonderzoek vind je altijd wel iets nieuws. Je vindt allerlei synoniemen, varianten en woordcombinaties waar je niet altijd zelf zou opkomen, maar die je perspectief enorm verbreden. Je potentiële klanten zijn soms zelf geen expert in je vak, en ze kennen niet altijd de juiste nomenclatuur.

Daarom probeert Google ook zoveel mogelijk semantisch te verstaan wat de gebruiker bedoelt met zijn zoekopdracht. Ook als hij slechts ‘ongeveer’ weet wat hij zoekt, vindt hij toch meestal waar hij naar op zoek is. En dan komen die varianten van pas. Immers, als jij ze wel in je website verwerkt (op de correcte SEO manier) dan heb je natuurlijk dat zo genaamde ‘unfair advantage’.

Wat je allemaal leert uit een zoektermenonderzoek

Maar zo’n zoektermenonderzoek leert je veel meer dan dat. Het leert je niet alleen welke zoektermen er zoal gebruikt worden om je product of dienst te vinden. Het leert je ook hoe dikwijls die opgezocht worden. Als je er dus voor zorgt dat je die termen correct in je site verwerkt, en er goed mee scoort, dan kun je dus al een goede inschatting maken over hoeveel extra bezoekers je dit zal opleveren. En niet iedere bezoeker zal je contacteren uiteraard, maar een aantal van hen zal misschien toch tot de beslissing komen dat ze bij u terecht moeten. En de anderen? Wel, die hebben minstens je bedrijf leren kennen.

Bovendien leert zo’ n zoektermenonderzoek je ook waarop je je niet moet concentreren. Ook nu weer bleek dat bepaalde zoektermen, die de klant heel belangrijk vond, helemaal geen zoekvolume om over te spreken hadden. Het leert je dus ook waarin je niet moet investeren. Het bespaart je dus ook geld bij de verdere optimalisatie van je website.

En het wordt nog beter: bij een zoektermenonderzoek krijg je ook informatie over de ‘concurrentiegraad’ van je zoektermen. Hoeveel andere websites zich op die zoekterm concentreren. Dus hoeveel inspanning je zult moeten doen om met die zoekterm bovenaan in Google te raken.

Het goed afwegen van het zoekvolume tegenover die concurrentiegraad zal dus bepalend zijn voor het resultaat van je optimalisatie. En soms vinden we daarbij het gouden ei van ons onderzoek: een zoekterm met een hoog volume, waar nog weinig concurrentie op zit.

Heb jij al een zoektermenonderzoek laten doen voor je website of webshop? Laat ons je daarbij helpen, en contacteer ons snel voor een vrijblijvend gesprek.

 

TAGS

De informatieschatkamer

 

Benieuwd wat we voor u kunnen doen?

Geef ons een seintje

 

Copyright © 2019 Acoma