Waarom Internet Marketing

Waarom Drupal?

Waarom Acoma ?

Zoekmachine Optimalisatie of SEO

Zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization) van een website heeft als doel, een pagina zo hoog mogelijk in de spontane of natuurlijke zoekmachine resultaten te krijgen voor een bepaalde zoekterm.

Een goede zoekmachine, zoals Google, bepaalt zelf de volgorde van die lijsten. Hoe ze dat doen kunt u nalezen op de pagina 'Hoe werkt een zoekmachine' op deze site. Het komt er vooral op neer dat de zoekmachine uw site analyseert en beoordeelt, en aan de hand van dit oordeel uw site een plaats geeft in de zoekresultaten.

Goede zoekmachine optimalisatie bestaat er dus in om een site zodanig op te bouwen, dat die beoordeling zo gunstig mogelijk uitvalt. Klinkt eenvoudig, tot je begint na te denken over de angeltjes.

Contacteer Acoma voor meer informatie

 

 

Zoekmachine optimalisatie: de moeilijkheden

Om te beginnen gaat een zoekmachine uiteraard zijn bakkersgeheimen niet blootgeven. Google, Yahoo, MSN (Live), of recenter Bing, hebben allemaal fortuinen besteed om hun manier van werken op punt te zetten, en als ze die informatie vrijgeven, verliezen ze natuurlijk hun competitief voordeel. Een zoekmachine optimalisatie bedrijf moet dus zelf op zoek naar zijn informatie.

Bovendien is die beoordeling erg ingewikkeld. Als je bedenkt hoeveel ingenieurs een zoekmachine zoals Google in dienst heeft, die niets anders te doen hebben dan het 'systeem' verder te verfijnen en te bedenken hoe ze uw pagina's nog preciezer kunnen beoordelen, dan verwondert het u niet dat er ondertussen duizenden criteria zijn waar rekening moet mee gehouden worden. Zowel positief als negatief.

En het wordt nog erger, want zoekmachines zijn natuurlijk een vrij nieuw fenomeen. Google bestaat als bedrijf net iets meer dan 10 jaar. Ze zijn dus nog helemaal in evolutie, en de criteria wijzigen regelmatig. Experts nemen aan dat er elk jaar tussen de 500 en de 1000 wijzigingen zijn bij Google. Wat betekent: 2 tot 4 per werkdag!

Eénmalige zoekmachine optimalisatie is dus geen permanente oplossing: zelfs al maak je op vandaag een perfecte website, dan is die na een paar weken al verouderd, en begint hij weg te zakken in de rankings. Er moet dus permanent bijgestuurd worden.

De voornaamste reden om hun criteria en algoritmes niet vrij te geven, is uiteraard dat ze goede, relevante zoekresultaten willen leveren. En als hun werkwijze open en bloot bekend is, dan kan elke spammer of dilletant proberen om zijn 'snel-slank' of 'goedkope-viagra' site bovenaan te krijgen.

Je kan dus uit dit vorige enkele eenvoudige conclusies trekken:

1. Zoekmachine optimalisatie is niet voor dilletanten

Om bij te houden hoe de zoekmachines evolueren, moet je er constant mee bezig zijn. Wie er om de zoveel weken eens een artikeltje over leest, heeft 90% van de wijzigingen gemist, en zal dus nooit aan fatsoenlijk zoekmachine optimalisatie kunnen doen. Vandaar: laat dit doen door een expert.

2. Zoekmachine optimalisatie is niet goedkoop

Als u een voorstel krijgt van een paar honderd Euro om uw site te laten optimaliseren, wees dan op uw hoede. Deel dat bedrag door een gemiddeld uurloon van laat ons zeggen 60 Euro. Dan hebt u het aantal uren dat die aanbieder bereid is in de optimalisatie van uw website te investeren. Denkt u dat hij voor die prijs al die duizenden criteria kan in- of uitbouwen op alle pagina's van uw website?

Toch hoeft zoekmachine optimalisatie niet onbetaalbaar te zijn, zelfs niet voor een kleine KMO: er is de mogelijkheid om een opleiding te volgen, en de zaken zelf in handen te nemen. Op die manier hebt u niet alleen zelf het heft in handen, maar kunt u uw site later ook blijven aanpassen aan uw wijzigende behoeften. Want uiteraard is in onze opleiding ook een follow-up en een helpdesk inbegrepen.

3. Zoekmachine optimalisatie is niet éénmalig

Aangezien die criteria continu wijzigen, zal een éénmalige optimalisatie u misschien even vooruithelpen, maar reken er zeker niet op dat u er permanent resultaat zult mee boeken.

Heeft zoekmachine optimalisatie dan geen zin, als het zo moeilijk is? Toch wel, want de voordelen van zoekmachine optimalisatie zijn onvoorstelbaar groot. Lees er meer over op de pagina 'Voordelen van SEO' of de blog 'Waarom zoekmachine optimalisatie of SEO'

 

Zoekmachine Optimalisatie of SEO

Share